Entre les paraules dels
presentadors i locutors de Canal 9 i Ràdio 9, persones entrevistades
al carrer i càrrecs polítics que demanen un canvi a RTVV: més
valencià, més jove, més plural, menys excloent... Uns valors que,
segons anuncia el vídeo, seran els que seguirà el nou Canal 9, que
ara s'anomenarà “nou” sense canal ni res que complemente. Per a
més credibilitat, música en valencià de fons i entre les veus dels
presentadors i entrevistats. Aquesta és la imatge de la nova RTVV.
Ara bé, aquest canvi
d'imatge a què es deu? És cert que faran tot això o és una
estratègia política i empresarial? Serà a partir d'ara RTVV la
ràdio televisió pública de tots els valencians?
Estratègia mediàtica
Pot
ser aquest llavat de cara siga una estratègia mediàtica per a
millorar l'opinió de la majoria de la gent respecte a RTVV i, per
tant, millorar les audiències. Durant aquest any la televisió i
ràdio valencianes viuen un ERO que ha baixat de forma dràstica el
nombre de treballadors. L'ofec econòmic de la televisió ha provocat
que un acomiadament massiu no lliure de polèmica. Els treballadors
acomiadats i l'oposició política del PP asseguren que no s'han
seguit paràmetres de professionalitat per a acomiadar els
treballadors, sinó que, més bé, s'han seguit paràmetres de
filiació política. Uns dubtes que han arribat a la justícia, qui
ha de determinar si l'ERO és legal o no.
En
aquest context costa creure que realment RTVV siga un grup
comunicatiu destinat a tot el País Valencià. A més, entre les
crítiques de falta de neutralitat informativa, Canal 9 ha baixat
l'audiència constantment. Tan sols 3 anys després de la seua
obertura, la televisió valenciana tocava sostre amb un 22'5% de
quota de pantalla. La davallada no ha baixat des de llavors superant
el seu mínim en diverses ocasions.
L'últim
Estudi General de Mitjans (EGM),d'octubre del 2012 a maig del 2013,
mostra un Canal 9 dèbil davant la resta de televisions estatals i
inclús més dèbil que moltes autonòmiques. Ràdio 9, per la seua
banda, és la ràdio menys escoltada de les que recull l'EGM, a la
cua de totes les ràdios generalitstes ja siguen públiques,
privades, estatals o autonòmiques.
A
televisió el conjunt de canal temàtics gratuïts lideren el share
amb un 23'3%. Tele 5 és el
canal amb més share
amb un 17'4%. Canal 9 té un 0'6 molt per davall dels canals
autonòmics més vistos, TV3 amb un 2'2 i Canal Sur amb un 3'5. Tot i
que hi ha canals autonòmics per darrere com IB3 amb un 0'1%.
A
la ràdio, Ràdio 9 té un 0'4% de share.
Cadena Ser i Onda Cero són les ràdios més escoltades a l'estat amb
un amb un 35'6 i un 19'4% respectivament. Rac 1 és la ràdio que
abarca un àmbit autonòmic més escoltada amb un 5'4%. CatalunyaRàdio i Canal Sur Ràdio són les dues autonòmiques públiques més
escoltades amb un 3'6 i 2'4 respectivament. L'única ràdio
autonòmica amb un share similar
a Ràdio 9 és Euskadi Irratia amb un 0'5%, tot i que la versió en
castellà té un 1'4%, per tant suma quasi un 2% de share
en total.
No seria estrany que el canvi d'imatge fora una estratègia
mediàtica per tal de netejar la imatge de l'ERO i millorar les
audiències.
Estratègia
política
RTVV
és probablement, junt amb TeleMadrid, l'ens públic estatal amb més
crítiques de falta de neutralitat informativa. L'oposició acusa al
PP d'haver creat una televisió de partit i sense criteri de servei
públic. Una forma d'intentar engreixar els resultats polítics i
tapar els escàndols. Tot i que, les audiències demostren que
l'estratègia no ha tingut efecte.
Segons
l'enquesta publicada per El País el
passat 9 d'octubre, si se celebraren eleccions al País Valencià, el
PP perdria la majoria absoluta i podria haver una coalició
d'esquerres. Una hipotètica coalició els partits de la qual ja han
marcat un full de ruta per a RTVV en cas que governaren (PSPV, EUPV i Compromís).
No és d'estranyar, llavors, que el PP intente netejar la seua
imatge creant una televisió pública “per a tots els valencians”
o, almenys, omplint-se la boca de fer-ho. Tal vegada una meta molt
magnànima ja que caldria recuperar audiència i demostrar que RTVV
torna a estar destinada per a tot el País Valencià.
Les bones paraules ja estan dites i les accions criticables fetes.
Ara falta saber si el nou projecte de RTVV és un holograma o una
realitat. Els temps ho dirà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada