- Malgrat
ser una de les professions pitjors valorades, el periodisme continua
tenint una gran capacitat d'informació i reflexió social
- Amb
la crisi els mitjans tradicionals trontollen i apareixen nous mitjans
sense dependències econòmiques externes
El
passat dimecres el diari ARA es feia ressò d'un estudi
estatunidenc pel qual el periodisme se situava en l'última posició
de 200 professions avaluades. Malgrat la consideració de
fotoperiodistes i periodistes de ràdio i televisió a banda,
aquestos no queden molt més amunt al llistat i ocupaven les
posicions 188 i 184 respectivament. A l'estudi realitzat pel portal
de feina Careercast no sols s'explica la situació d'ocupació
i desocupació de cada ofici, sinó que també les condicions
laborals i possibilitat de millora. En tot això el periodisme queda
a la cua.
Malgrat
tot, el gran públic, com a gran públic o com a individus que
seleccionen informació, continua pendent dels mitjans de comunicació
i reaccionant a les seues informacions, almenys al periodisme més
cridaner, l'audiovisual. L'exemple clar és l'ús d'etiquetes al
Twitter motivades per un programa i que moltes vegades arriben a ser
de les més emprades durant un determinat espai de temps. Tot i que
el periodisme demostra estar a la cua, també demostra ser essencial.
Imatge publicada per Jordi Évole a Twitter on es veu la manifestació d'abril (dalt) i la de maig (baix) deprés del Salvados sobre l'accident de metro. |
Sense
aquest programa, el 3 de maig hagueren acudit les mateixes persones
que cada dia 3 han acudit a la Plaça de la Verge demanant
explicacions i responsabilitats. En canvi, la cèntrica plaça es va
omplir des de les portes de la catedral fins el jardí de la
Generalitat Valenciana. Això sense Jordi Évole (o algun periodista
amb eixa projecció) no haguera sigut possible, malgrat els intents
de molts mitjans com La veu del País Valencià de mostrar
eixa problemàtica envers l'accident de metro cada mes.
Tot
això planteja un nou panorama que es defensa a les facultats de
ciències de la comunicació: “el periodisme no està en crisi, ho
estan les empreses periodístiques”. Han sigut aquestes empreses
les que s'han mogut amb interessos que han pogut afectar de manera
més o menys descarada al seu contingut. Inclús el periòdic
generalista espanyol per excel·lència, El País,
té al darrere grandíssimes empreses i bancs que el sustenten com
HSBC, Santander,
La Caixa, Telefonica entre
moltes altres que mantenen el Grupo Prisa,
segons un detallat esquema de l'autor del bloc La mirada del mendigo que circula per la xarxa.
El
periodisme independent en temps de crisi
Portada de La Marea nº5. |
Aquestos
mitjans de comunicació anteriorment podien ser ignorats. Però
actualment estan en creixement perquè en moments de crisi la gent
busca una informació independent i veraç, tal com Salvador
Campello, cap de continguts d'InfoExpress (Tele Elx),
comentava a una entrevista publicada a aquest mateix bloc. Les
apostes innovadores i autònomes en contingut mostren una informació
que no està subjecta a interessos econòmics.
Les
xarxes socials
Les
formes d'informació alternativa creixen. És per això que les
xarxes socials han esdevingut una grandíssima font d'informació
però, alhora, una grandíssima font d'informació falsa, manipulada,
enganyosa... Una altra mostra que cal que el periodisme analitze i
contraste la informació i, llavors, explicar-la. A l'entrevista
esmentada, Salvador Campello explicava com els periodistes locals
d'Elx van haver d'explicar què va passar la passada nit de l'Albà
quan la palmera (del castell de focs artificials) va esclatar abans
d'hora i va provocar alguns ferits al centre de la ciutat.
Mentrestant a Twitter el desconcert i les fal·làcies no paraven de
circular. Aquesta petita funció és essencial en el periodisme, des
del periodisme local a l'internacional, des del periodisme d'agència
al freelance.
El
periodisme està, doncs, en una cruïlla on ha d'elegir cap on vol
anar: continuar amb el sistema clàssic o apostar per un periodisme
independent. El sanejament de l'opinió respecte la professió i
l'existència d'informació no subordinada a interessos econòmics
està en mans de la resposta a aquesta bifurcació en el camí del
periodisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada