dimarts, 30 d’abril del 2013

Tanca el Ciudad de Alcoy després de 60 anys de periodisme local

Després d'uns anys de complicacions l'empresa ha presentat un ERO que afecta a tota la plantilla


Durant els 60 anys d'existència el Ciudad de Alcoy del Grupo Zeta ha anat posicionant-se com a referent periodístic de la ciutat d'Alcoi i voltants. En temps de crisi va intentar aguantar una àmplia plantilla de professionals però no va ser possible. Durant els últims anys els alcoians han vist com al seu únic periòdic imprès es produïen EROs i supressions de la publicació alguns dies de la setmana. La crisi del periòdic local ha desembocat en la seua última edició per un ERO que afecta a tota la plantilla el 30 d'abril de 2013, just després d'haver tret els especials de festes de la localitat.

En aquesta última edició la portada deixa de banda la informació local que l'ha caracteritzat els últims 60 anys i amb fons negre titula: “Hoy termina una etapa de 60 años de periodismo local”. Un dur cop per al periodisme local - d'Alcoi en concret – que deixa la capital de l'Alcoià sense cap mitjà de comunicació imprès (a banda de l'apartat local del diari Información). Un buit comunicatiu que pot ser una oportunitat per a noves propostes periodístiques però que, de moment, és una falta de pluralitat i de democràcia.

La competència digital
El director del Ciudad de Alcoy, Ramon Climent, és un defensor de la informació de pagament ja que considera que és la única forma de fer un periodisme de qualitat i sense precaritzar la feina d'informador. És per això que fa 20 anys, quan el Ciudad va aparèixer a la web, ho va fer amb una web de pagament que permetia comprar el periòdic en PDF. Però l'evolució digital és més ràpida que la dels propis mitjans i eixa web prompte es va quedar curta.

Des del boom digital dels mitjans locals el 2007 han aparegut molts mitjans de comunicació a la xarxa en l'àmbit comarcal. Alguns són apostes periodístiques de televisió i ràdio que van decidir estar presents a la xarxa com és el cas de Ràdio Alcoi – Cadena Ser, Cope Alcoy i TVA. Però la gran competència del Ciudad va ser l'aparició de periòdics pròpiament digitals i l'aparició de notícies escrites amb continguts multimèdia a aquestes webs de ràdios i televisions locals.

Pagina66.com i AraMultimèdia.com han sigut els dos periòdics digitals que més han crescut a Alcoi i, amb la publicació de continguts gratuïts, han aconseguit atreure els lectors que normalment compraven el Ciudad. La competència era tan forta que finalment Ciudad va haver d'adaptar-se al món digital i continguts gratuïts. Aquesta aposta no va ser suficient per a recuperar lectors ja que continuaven publicant pocs continguts a la web i molts a l'edició impresa. Una edició impresa que amb les retallades apareixia als quioscos dies després d'haver ocorregut les notícies que contenia i, per tant, era un periòdic sense quasi actualitat.

Una plantilla amb pocs llicenciats
Tot i que no és la característica més important del Ciudad de Alcoy, hi havia pocs llicenciats en periodisme al mitjà local. Això no és necessàriament l'explicació de la crisi que ha fet desaparèixer el periòdic ja que tots els treballadors es mantenien informats de l'evolució periodística. El director del Ciudad explica que si la crisi del periodisme afecta als grans mitjans, lògicament, ha d'afectar al periodisme local de base. Pot ser que amb una major presència de periodistes llicenciats el Ciudad haguera pogut sobreviure, però això són suposicions fora de lloc i que s'aferren a una idea per la qual un periodista té més capacitats de controlar una empresa que una altra persona. És cert, però, que els treballadors del Ciudad que es queden sense feina tenen difícil tornar a treballar a un mitjà de comunicació ja que el mercat laboral comunicatiu és complicat i més encara per a aquells que no tenen un títol que els erigisca com a professionals de la comunicació.

Més de 60.000 habitants a la recerca d'un referent periodístic
Alcoi és una ciutat amb poc més de 60.000 habitants segons el cens del 2012. Això provoca que 60.000 habitants han de trobar un referent periodístic per a la ciutat i l'Alcoià i El Comtat. Pot ser que el creixement dels mitjans digitals els situe com els referents periodístics de les comarques centrals del País Valencià (o almenys de la ciutat d'Alcoi). Malgrat això, l'estima que els alcoians tenien al Ciudad serà difícil de suplir i solament un projecte periodístic fort i seriós podrà ocupar el lloc que fins el moment tenia el periòdic.