En
aquesta última edició la portada deixa de banda la informació
local que l'ha caracteritzat els últims 60 anys i amb fons negre
titula: “Hoy termina una etapa de 60 años de periodismo local”.
Un dur cop per al periodisme local - d'Alcoi en concret – que deixa
la capital de l'Alcoià sense cap mitjà de comunicació imprès (a
banda de l'apartat local del diari Información). Un buit comunicatiu que pot ser una oportunitat per a noves propostes
periodístiques però que, de moment, és una falta de pluralitat i de democràcia.
El
director del Ciudad de Alcoy,
Ramon Climent, és un defensor de la informació de pagament ja que
considera que és la única forma de fer un periodisme de qualitat i
sense precaritzar la feina d'informador. És per això que fa 20
anys, quan el Ciudad
va aparèixer a la web, ho va fer amb una web de pagament que
permetia comprar el periòdic en PDF. Però l'evolució digital és
més ràpida que la dels propis mitjans i eixa web prompte es va
quedar curta.
Des del boom digital
dels mitjans locals el 2007 han aparegut molts mitjans de comunicació
a la xarxa en l'àmbit comarcal. Alguns són apostes periodístiques
de televisió i ràdio que van decidir estar presents a la xarxa com
és el cas de Ràdio Alcoi – Cadena Ser,
Cope Alcoy i TVA.
Però la gran competència del Ciudad va
ser l'aparició de periòdics pròpiament digitals i l'aparició de
notícies escrites amb continguts multimèdia a aquestes webs de
ràdios i televisions locals.
Pagina66.com
i AraMultimèdia.com
han sigut els dos periòdics
digitals que més han crescut a Alcoi i, amb la publicació de
continguts gratuïts, han aconseguit atreure els lectors que
normalment compraven el Ciudad.
La competència era tan forta que finalment Ciudad va
haver d'adaptar-se al món digital i continguts gratuïts. Aquesta
aposta no va ser suficient per a recuperar lectors ja que continuaven
publicant pocs continguts a la web i molts a l'edició impresa. Una
edició impresa que amb les retallades apareixia als quioscos dies
després d'haver ocorregut les notícies que contenia i, per tant,
era un periòdic sense quasi actualitat.
Tot
i que no és la característica més important del Ciudad
de Alcoy, hi havia pocs
llicenciats en periodisme al mitjà local. Això no és
necessàriament l'explicació de la crisi que ha fet desaparèixer el
periòdic ja que tots els treballadors es mantenien informats de
l'evolució periodística. El director del Ciudad explica
que si la crisi del periodisme afecta als grans mitjans, lògicament,
ha d'afectar al periodisme local de base. Pot ser que amb una major
presència de periodistes llicenciats el Ciudad haguera
pogut sobreviure, però això són suposicions fora de lloc i que
s'aferren a una idea per la qual un periodista té més capacitats de
controlar una empresa que una altra persona. És cert, però, que els
treballadors del Ciudad
que
es queden sense feina tenen difícil tornar a treballar a un mitjà
de comunicació ja que el mercat laboral comunicatiu és complicat i
més encara per a aquells que no tenen un títol que els erigisca com
a professionals de la comunicació.
Alcoi
és una ciutat amb poc més de 60.000 habitants segons el cens del
2012. Això provoca que 60.000 habitants han de trobar un referent
periodístic per a la ciutat i l'Alcoià i El Comtat. Pot ser que el
creixement dels mitjans digitals els situe com els referents
periodístics de les comarques centrals del País Valencià (o
almenys de la ciutat d'Alcoi). Malgrat això, l'estima que els
alcoians tenien al Ciudad serà
difícil de suplir i solament un projecte periodístic fort i seriós
podrà ocupar el lloc que fins el moment tenia el periòdic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada