dimecres, 19 de juny del 2013

La fidelitat dels lectors salva els periòdics impresos

El periodista i director del Nieman Lab a Harvard, Joshua Benton, responia una una interessant entrevista sobre periodisme imprés i digital publicada el 10 de juny al diari francès Libération. Aquesta publicació comença amb una declaració d'intencions al seu titular: Pourquoi les journaux meurent-ils (Perquè moren els diaris?). L'entrevista demostra que la crisi del periodisme no entén de fronteres i que, tal com publicàvem a aquest bloc, els mitjans tradicionals viuen ofegats davant l'evolució digital.

Benton explica que els paywalls (pàgines web de pagament) no són la solució per a millorar els ingressos digitals dels mitjans ja que cap empresa es planteja fer-ho i ser el primer en realitzar el teu lloc web de pagament implicaria perdre lectors. Per al periodista, cal buscar noves formes de fer viable el periodisme, també a la xarxa, ja que, com assegura, "tota la publicitat que hi havia als mitjans impresos no s'ha passat a la web". Així i tot destaca la forma del Boston Globe amb webs diferents segons si es paga o no.

Al mateix temps és conscient que hi ha mitjans que estaven més preparats que altres per a entrar a la xarxa. "Wall Street Journal i New York Times estan ben posicionats a la conjuntura actual perquè tenien suficients recursos per a entrar en plataformes de difusió d'informació". Explica que altres mitjans més humils han decidit reinventar-se i incorporar continguts de més profunditat com grans reportatges. Però, la majoria de periòdics impresos que es mantenen ho fan gràcies a la fidelitat del lector amb el qual han creat una espècie de vincle. Això provoca que alguns mitjans despreocupen d'atreure nous lectors, provocant-se una crisi a llarg termini.

Benton també es mostra crític amb les plataformes ideades per a consultar informació extensa ja que creu que és igual l'extensió d'una producció periodística per a atreure o no lectors. "El teu lector llegirà la teua informació per l'interès i no per l'extensió". Per tant, desmenteix la idea de molts periodistes per la qual la informació més extensa ha d'anar al paper i la més breu al digital ja que eixa era, a més, la consideració inicial del periodisme digital com a complement d'un producte físic (ja siga premsa, televisió o ràdio). Les revistes, però, tenen més dificultats a la xarxa. També mostra les aplicacions mòbils i per a tablets com a possible camí a seguir. Considera que aquestes han de deixar de ser el complement com en el seu moment eren  les webs i passar a ser una forma més de difondre informació.

El director del Nieman Lab troba una diferència cabal entre Estats Units i Europa pel que fa al periodisme. A Europa els mitjans es fan sabent que hi haurà un públic determinat que el consumirà i, per tant, no es fa una informació amb la intenció que tothom estiga d'acord amb la forma de tractar-la. Això a Estats Units no passa i per aquesta raó els resultarà més difícil guanyar-se la fidelitat dels lectors per a eixir de la crisi.