dimecres, 19 de setembre del 2012

Periodisme malgrat tot

No, el periodisme no està en crisi, en tot cas ho estaran les empreses periodístiques i els grans mitjans, eixos que durant molt de temps han sigut líders en tot i ara, amb l'arribada d'Internet, les seues vendes han caigut com un castell de cartes. Són molts els periòdics que s'han vist obligats a tancar o almenys deixar de fer la seua edició impressa, l'exemple més sonat va ser el de Público, el qual continua actiu en línia. Altres mitjans van optar per innovar, tal i com va fer el Periódico introduint per primera vegada els còdics QR a la seua edició impressa, facilitant així un enllaç digital a la forma més clàssica de la premsa impressa.

Per tant, no, el periodisme no està en crisi. La gent continua consumint informació cada dia, però cada vegada vol adaptar-se a noves formes de comunicació, volen aprofitar la xarxa, les aplicacions mòbils i les xarxes socials, un fet que no ix rentable als mitjans de comunicació que veuen com, facilitant part dels continguts gratuïtament pel núvol, acaben perdent molts lectors del paper. De la mateixa manera la televisió i la ràdio s'han hagut d'adaptar a les noves formes de comunicació via Internet. Però cal recordar que estem al segle XXI, el segle on els xiquets naixen entre tecnologia, això és normal.

Mentre el periodisme s'adapta a aquest nou paradigma, hi ha valents que ho intenten, intenten ser rigurosos, informar, fer bon periodisme…, és a dir, periodisme malgrat tot. I justament aquest és l'eslògan del nou periòdic digital que va nàixer ahir, eldiario.es. Aquest nou mitjà de comunicació està escrit en castellà des de Madrid i és un projecte ambiciós impulsat pel seu director, Ignacio Escolar, juntament amb José Sanclemente, Olga Rodríguez i un gran nombre de col·laboradors. El diario, que ha rebut una gran acollida per part del públic, s'autodefineix al seu twitter com un "nuevo medio especializado en política y economía, con enfoque social". I és que això de l'"enfoque social" és molt difícil d'aconseguir avui en dia, la gent continua depenent dels gran mitjans en línia i grans apostes socials com "periodismohumano.org" han de jugar-se-la demanant diners als seus lectors, amb el perill que la crisi els afecte i tot s'ensorre.

Ahir, que va ser el seu primer dia, eldiario.es va deixar de banda "l'autobombo" de l'inici i es van centrar ja en la mort del comunista més important durant la transició, Carrillo. Però no tots els dies hi ha notícies d'aquest tipus, és per això que el que realment crida l'atenció del mitjà de comunicació és la seua rigurositat i l'aparició de notícies que els altres diaris obvien, menyspreen o ja han donat per acabades. Per exemple, ahir mateix sobtava amb un article anomenat "La Alemania que no se ve", un anàlisi de la situació de l'atur a Alemanya amb treballs precaris, de poques hores, poc remunerats i altres aspectes de l'ocupació germànica que els grans mitjans no ens mostres o no ens volen mostrar. Hui també podíem trobar una altra notícia, quan ja no s'escolta res dels miners que es van mobilitzar a principi d'estiu, eldiario.es ens sorprenia amb l'article "Qué fue de los mineros". En els dos casos ben destacat com a temes importants del periòdic amb un fons negre que ho separa ben bé de la resta de les notícies amb fons blanc i titular blau.

D'altra banda, hem de destacar també el tracte que estan donant a l'independentisme català que des de la diada nacional de Catalunya celebrada fa just 8 dies, està portant molt a parlar. Sense pèls a la llengua eldiario.es ens mostra vinyetes sobre el tema i crítiques tant a Artur Mas pel canvi d'ideal polític després del 12 de setembre com la passivitat de Mariano Rajoy en no declarar sobre l'assumpte.

En qualsevol cas, és una aposta arriscada i atrevida que demostra, de nou, que no, que el periodisme no està en crisi; la crisi pot ser la tinguen els grans mitjans que a més de la prepotència mostrada per a pujar al carro d'Internet, han acabat desencantant la societat en vendre's a grans empresses amb interessos polítics i econòmics, oblidant la part més social del periodisme, la que eldiario.es ens vol mostrar. Molta sort per a ells!